Досвід роботи

Опис досвіду
                                                                                Гармонія в тобі,
                                                                                Радість на душі,
Активним будь завжди.
У сучасній освіті актуальним є компетентнісний підхід, формування ключових компетентностей людини. Такий підхід є перспективним напрямком у науці і практиці освіти, адже мета нової сучасної школи – формування творчо ініціативних, самостійних учнів, конкурентоспроможних, мобільних фахівців.
Головна мета навчання української мови – це формування компетентного мовця, національно свідомої духовно багатої особистості.
Мета моєї роботи – доведення ефективності окремих методів і прийомів (а саме, ігрових) навчальної діяльності для формування та розвитку предметних компетентностей на уроках української мови.
 Сучасний розвиток шкільної мовної освіти потребує переосмислення як змісту, так і технологій навчання, що передбачають інтерактивну діяльність учнів. Особлива роль у цьому належить ігровим методам. Л.Виготський вважав, що дитина, яка не навчилася  гратися, не готова до навчання у школі. Учений надавав великого значення провідному типу діяльності дитини в дошкільному віці. Водночас гра багато важить також для розвитку школярів різних вікових груп :вона захоплива , емоційна, тому цікава й ефективна. Тож чому не навчатися граючись?
Використання ефективних технологій у навчально – виховному процесі – досить актуальна дидактична проблема, якій присвячено праці І. Дичківської, О. Пєхоти, О. Кучерук ,  інших дослідників.
Для того , щоб навчити дитину критично мислити, вчитель повинен створити творчу атмосферу, яка сприятиме активному залученню учнів до процесу навчання. А для цього потрібно дозволити учням вільно  розмірковувати, робити припущення, встановлювати їх очевидність або безглуздість. Важливим є   розуміння вчителем  психології дитини . Педагогіка як наука відкриває широкі можливості для глибшого усвідомлення  простору дитинства. У її контексті ігрові методи  мають неабияке значення в навчанні та вихованні школярів, тому що саме через гру задовольняються фізичні і духовні потреби дитини,формуються її розум, воля, організаторські здібності.
   Необхідно зазначити , що існують деякі особливості роботи в малокомплектній школі. На уроці організована індивідуальна робота, вчитель працює з двома – трьома учнями.
   Тому у роботі  використовую індивідуальні дидактичні ігри з метою їх позитивного  впливу на підвищення якості навченості учнів, на розвиток їхніх пізнавальних інтересів, творчої уяви, логічного мислення, кмітливості, уваги , підвищення рівня мотивації, полегшення праці школярів, для того, щоб заняття дали учням радість, втіху і задоволення. Намагаюсь  застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б творили креативні якості особистості учня : фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, наявність власної точки зору, творчого мислення. Створюю на уроках атмосферу дружності, щирості, людяності, співпраці.  Готуючись до уроків добре продумую матеріал, добираю такі вправи, щоб вони викликала бажання виконати їх, давали можливість осмислено засвоїти нову інформацію. Ретельно продумую запитання, формулюю їх так,  щоб вони спонукали не лише відтворювати матеріал, а й зіставляти, порівнювати. Для більш ефективного використання ігор у практичній діяльності вивчаю стан розробки проблеми ігрових методів навчання в педагогічній науці, визначаю первинний рівень сформованості знань учнів, проводжу апробацію фрагментів передового досвіду вчителів – новаторів з ігрової методики, розробляю власні уроки з використанням індивідуальних  ігрових завдань , проводжу нетрадиційні ігрові виховні заходи.
В роботі керуюсь такими принципами:
·        Пріоритет особистості учня в освітньому процесі;
·        Позитивна установка на роботу;
·        Зв'язок із раніше вивченим опора на особистий досвід учнів;
·        Варіативність у виборі способів навчальної діяльності; використання активних методів навчання;
·        Залучення учнів до контролю за ходом навчальної діяльності;
·        Самоконтроль та порівняння результату з еталоном;
·        Використання механізмів позитивного ставлення до успіху школяра та виставлення оцінок не тільки за кінцевим результатом , а й протягом процесу навчання;
·        Створення емоційно – актуального фону уроку;
·        Формування вмінь самостійно здобувати знання.
На уроках намагаюсь застосовувати такі мовні ігри та стратегії , як
ü Зошит із плівки;
ü Орфографічні вітрила;
ü Пантоміма;
ü Сенкан;
ü Хто більше?;
ü Мовні  тайнописи, криптограми, чайнворди, кросворди, сканворди, ребуси .

  Наведені форми роботи приваблюють учнів своєрідністю завдань і можуть бути засобом прилучення їх до активної праці над питаннями шкільного курсу української мови. Їх використання дає можливість урізноманітнювати навчання  і залучати школярів до пошукової діяльності. Отже, ігрові форми роботи  з української мови мають на меті не розважальну функцію, а насамперед, навчальну в обстановці розкутості, задоволення і радості. Цікаві мовні роботи несуть мовознавчу інформацію, над якою учні із задоволенням працюють і яку легко і невимушено запам’ятовують. Хотілося б, щоб класні та позакласні заняття з української мови не були шаблонним відтворенням та заучуванням відомостей про мову, а, збагачуючи школярів лінгвістичними знаннями та розвиваючи їхнє мислення і мовлення, будили ініціативу, бажання осягати мовні тонкощі й глибини, разом з новою інформацією давали радість праці, замилування рідним словом. 

Немає коментарів:

Дописати коментар